Ik ben Patrick Kunz en ben treasury consultant/interim treasurer en eigenaar van Pecunia Treasury & Finance. Ik heb jarenlange ervaring binnen treasury & corporate finance opgedaan bij verschillende (internationale) bedrijven. Dit zowel vanuit een bank perspectief als bij beursgenoteerde en non-profit organisaties. Hierdoor heb ik ervaring op alle voorkomende gebieden binnen treasury, cash en (financieel) risico management. Dit omvat gebieden als cash management, (internationaal) cash pooling, vreemde valuta management en handel, financiële logistiek, corporate finance, onderhandelingen met banken, advies aan interne groepsmaatschappijen als treasury expert, (OTC) derivaten handel (FX, IR) en treasury software.

Studie

Gestudeerd heb ik aan de Universiteit Maastricht waar ik de masteropleiding International Business met als specialisatie Corporate Finance & Investments met succes afrondde. Daarnaast heb ik me gespecialiseerd met de opleiding treasury & cash management tot “Qualified Treasurer” en de post academische opleiding Financial Risk Manager (FRM) van GARP.

Werkervaring

Ik ben mijn carrière begonnen bij het Duitse bedrijf Metro Group waar ik het cash management, in house bank, intra groep financiering en de FX en IR oplossingen voor 32 landen verzorgde. Na een overstap als eindverantwoordelijke treasurer bij de grootste woningcorporatie van Zuid-Oost Nederland, Wonen Limburg, kreeg ik ook ervaring in de publieke, non profit sector. Hier heb ik de treasury kunnen optimaliseren waardoor er een aanzienlijke besparing en verbetering van het ALM ontstond. Na een jaar hier gewerkt te hebben heb ik besloten voor mezelf te beginnen.

Mijn eerste opdracht was bij een grote zuivelhandelaar in Brabant. Hier heb ik een volledige treasury scan gemaakt en de verbeteringen geimplementeerd. Na mijn advies is er een vaste treasurer aangenomen, verder is een besparing van ruim EUR 300.000 per jaar op bank en treasurykosten gerealiseerd. Na deze opdracht heb ik bij het havenbedrijf Rotterdam een onderzoek naar Embedded Derivaten mogen doen. Mijn advies is uiteindelijk overgenomen door de accountant. Vlak daarna mocht ik aan de slag als Trade en commodity finance manager bij een international warehousing bedrijf om de vertrekkende manager te vervangen en de nieuwe in te werken. Na deze stap ben ik gevraagd als interim treasurer van (woning)stichting Trivire. Hier heb ik de treasury functie geoptimaliseerd van 1 FTE naar 0,2 FTE. Na een jaar zijn de werkzaamheden overgredragen aan interne medewerkers. Hierna ben ik gevraagd als interim treasurer van Uniper Benelux (rechtsopvolger van E.On, de Duitse Energiereus) waar ik de treasury heb waargenomen. Tussendoor heb ik meerdere bedrijven begeleid als treasury consultant voor o.a cash management optimalistaties, inrichten cash pools en financieringsvraagstukken (incl derivaten).

Nevenactiviteiten

Naast deze werkzaamheden ben ik vrijwillig ondernemerscoach bij Qredits Microfinanciering Nederland en geef ik gastcolleges op HBO en MBO scholen voor het Eigenbaas Onderwijsprogramma van Qredits.
Verder ben ik bestuurslid van de commissie vaktechniek binnen de DACT (Dutch Association of Corporate Treasurers). Deze commissie houdt de (veranderende) wet en regelgeving omtrent treasury en financien bij voor het dact bestuur en leden.

Als vrijwilliger ben ik ook nog bestuurder/penningmeester van de het lokale buitenzwembad in Venlo. Hier ben ik verantwoordelijk voor de financien en marketing/pr (omzet ca EUR 150.000 per jaar).

Mijn cv kunt u via de contact pagina bij mij opvragen.